Πώς πρέπει να ανταποκριθούν οι οργανισμοί στην εποχή του ψηφιακού μετασχηματισμού και της πρωτοφανούς αύξησης των δεδομένων; Πώς γίνεται η τεχνολογική πρόοδος στους τομείς της τεχνητής νοημοσύνης (AI); Blockchain, μεγάλα δεδομένα (big data) και πλατφόρμες αμφισβητούν τη φύση της εταιρείας και αναγκάσουν υπάρχοντες και νεοεισερχόμενους να επανεξετάσουν τη δημιουργία αξίας και το επιχειρηματικό μοντέλο στην επιχείρησή τους.
Η τεχνολογία αλλάζει με εκθετικό ρυθμό. Οι κλάδοι διαταράσσονται και όλο και περισσότερες επιχειρήσεις υλοποιούν τους δικούς τους ψηφιακούς μετασχηματισμούς για να παραμείνουν ανταγωνιστικές στη νέα ψηφιακή εποχή.
Κάθε επιχείρηση, μεγάλη και μικρή είναι ευάλωτη στον ψηφιακό δαρβινισμό – την εξέλιξη της συμπεριφοράς των καταναλωτών, όταν η κοινωνία και η τεχνολογία εξελίσσονται ταχύτερα από την ικανότητα προσαρμογής. Και ο πιο σημαντικός παράγοντας κάθε επιχείρησης παραμένουν οι άνθρωποι.
Έτσι, καθώς οι επιχειρήσεις προσπαθούν να συμβαδίσουν, είναι κρίσιμο για τους σημερινούς και τους μελλοντικούς ηγέτες να γίνουν ηγέτες πρώτα στην ψηφιακή τεχνολογία, προκειμένου να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.
Τι σημαίνει όμως ηγεσία στην ψηφιακή εποχή;
Το Digital Leadership, γνωστό και ως Leadership 4.0, είναι ένα νέο στυλ διαχείρισης που συνοδεύει και οδηγεί την ψηφιακή αλλαγή στη δική σας εταιρεία με στόχο να κάνει τις επιχειρηματικές διαδικασίες πιο ευέλικτες. Ως Ψηφιακός Ηγέτης πρέπει να δίνετε το καλό παράδειγμα και να είστε ένα μείγμα ψηφιακού ειδικού και ηγέτη αλλαγής.
Οι ψηφιακοί ηγέτες, με άλλα λόγια, είναι καθοριστικοί για την επιτυχία ή την αποτυχία του ψηφιακού (και κατ’ επέκταση του πολιτιστικού) μετασχηματισμού μιας εταιρείας — ο οποίος, από μόνος του, θα είναι καθοριστικός για την επιτυχία ή την αποτυχία της εταιρείας τα επόμενα χρόνια.
Οι ήπιες δεξιότητες είναι εξίσου σημαντικές με τις παραδοσιακές ηγετικές ιδιότητες, όπως και το καινοτόμο πνεύμα, η διαφάνεια και η ευελιξία. Επιτυχής ψηφιακή ηγεσία σημαίνει διαρκή επέκταση των ψηφιακών ικανοτήτων και μεταβίβαση τους προς τους εργαζόμενους, ενώ παράλληλα απαιτεί ενορχήστρωση ολόκληρης της ομάδας για να προωθήσει τις πρωτοβουλίες ψηφιακής αλλαγής.
Οι εργαζόμενοι πρέπει να συμμετάσχουν στη στρατηγική για αλλαγή και να είναι πρόθυμοι να προσαρμοστούν στη νέα τεχνολογία και στους νέους τρόπους εργασίας, εάν θέλουν να είναι επιτυχείς. Ως εκ τούτου, ο ψηφιακός μετασχηματισμός πρέπει επίσης να αντιμετωπιστεί ως πολιτιστικός μετασχηματισμός.
- Πίεση για καινοτομία: Οι τεχνολογίες, τα επιχειρηματικά μοντέλα και τα προϊόντα εξελίσσονται όλα ταχέως. Κάθε οργανισμός πρέπει να συμβαδίζει.
- Ανταγωνισμός: Στην ψηφιακή εποχή, οι εταιρείες ανταγωνίζονται σε μια παγκόσμια αγορά. Οι μεγαλύτεροι και οι μικρότεροι ανταγωνιστές απέχουν μόνο ένα κλικ.
- Αποκέντρωση: Η δημιουργία αξίας αποκεντρώνεται — χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία, οι διαδικασίες μπορούν όλο και περισσότερο να πραγματοποιούνται από τους ίδιους τους πελάτες.
- Επανάσταση στη γνώση: Ο όγκος των δεδομένων που διατίθενται στις εταιρείες αυξάνεται εκθετικά, παρέχοντας μια πηγή ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος για όσους μπορούν να τα αξιοποιήσουν με επιτυχία.
- Εσωτερική επικοινωνία: Με τη γρήγορη μετάβαση στην απομακρυσμένη εργασία, οι οργανισμοί πρέπει να διευκολύνουν βελτιστοποιημένες οδούς επικοινωνίας μεταξύ γεωγραφικά ανόμοιων ομάδων, συχνά σε διαφορετικές ζώνες ώρας.
- Αλλαγή εργαζομένων: Με τις ψηφιακές δεξιότητες σε υψηλή ζήτηση, η προσέλκυση και η διατήρηση καλών εργαζομένων αποτελεί υψηλή προτεραιότητα.
Ποιες δεξιότητες, ιδιότητες και ικανότητες, λοιπόν, πρέπει να διαθέτουν οι ψηφιακοί ηγέτες για να ξεπεράσουν αυτές τις προκλήσεις και να κάνουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό επιτυχία για τον οργανισμό τους;
Οι ψηφιακοί ηγέτες πρέπει να ζουν με .. και να αναπνέουν από …την τεχνολογία. Πρέπει να είναι πάντα ενημερωμένοι με τις τελευταίες καινοτομίες και αλλαγές στον ψηφιακό επιχειρηματικό κόσμο. Θα πρέπει να χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία σε όλα τα επίπεδα και να επενδύουν στην περαιτέρω ψηφιακή εκπαίδευση, τόσο την δική τους όσο και των εργαζομένων τους.
Ειδικότερα, οι ψηφιακές τεχνολογίες για τις οποίες πρέπει να δείξουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον οι ψηφιακοί ηγέτες είναι:
- Big data και analytics
- Cloud computing
- Τεχνητή νοημοσύνη
- Ηλεκτρονικό εμπόριο
- Διαδικτυακό και social media marketing
- Κινητό
Επικοινωνιακές Δεξιότητες
Ο ρόλος ενός ψηφιακού ηγέτη είναι όχι μόνο να προσδιορίζει το όραμα που στηρίζει τον ψηφιακό μετασχηματισμό του οργανισμού, αλλά να επικοινωνεί αυτό το όραμα στην υπόλοιπη ομάδα. Επιπλέον, ο ψηφιακός ηγέτης θα πρέπει να εμπλέκει τους υπαλλήλους του οργανισμού στη λήψη αποφάσεων και στην ανάπτυξη πρωτοβουλιών αλλαγής. Οι ηγέτες θα πρέπει να ενθαρρύνουν τους υπαλλήλους να αμφισβητούν ενεργά τους παλιούς τρόπους εργασίας και να ανακαλύπτουν νέα ψηφιακά εργαλεία και τεχνολογίες που θα προσφέρουν λύσεις.
Μαζί με τη δημιουργία μιας ξεκάθαρης ιστορίας αλλαγής προς τον μετασχηματισμό, αυτοί οι παράγοντες βρέθηκαν να βρίσκονται πίσω από τους πιο επιτυχημένους ψηφιακούς μετασχηματισμούς σε μια πρόσφατη μελέτη της McKinsey.
Η επικοινωνία μιας ξεκάθαρης ιστορίας αλλαγής βοηθά τους εργαζόμενους να κατανοήσουν πού κατευθύνεται ο οργανισμός, γιατί αλλάζει και γιατί οι αλλαγές είναι σημαντικές. Διαπιστώνει ότι σε οργανισμούς με ισχυρούς ψηφιακούς ηγέτες που ακολουθούν αυτή την πρακτική, ένας επιτυχημένος ψηφιακός μετασχηματισμός είναι περισσότερο από τρεις φορές πιο πιθανός.
Πώς γινόμαστε ψηφιακοί ηγέτες;
Μια μεγάλη παρανόηση που υπάρχει σήμερα, ειδικά μεταξύ των νέων ηγετών και των επαγγελματιών εκτός τεχνολογίας, είναι ότι πρέπει να μάθουμε όλες τις ασυνήθιστες τεχνικές δεξιότητες για να γίνουμε πρωτοπόροι στην ψηφιακή τεχνολογία. Αυτό δεν ισχύει σε καμία περίπτωση. Αν και βοηθάει να έχουμε μια τεχνική κατανόηση ή υπόβαθρο, αυτό που είναι στην πραγματικότητα πιο σημαντικό είναι να προωθήσουμε την επιχειρηματική αξία και να αναγνωρίσουμε βασικές τάσεις για να αξιοποιήσουμε μελλοντικές ευκαιρίες.
Συνοπτικά, για να παραμείνουμε σχετικοί και να προχωρήσουμε πρέπει να αγκαλιάσουμε την ψηφιακή ηγεσία, ανεξάρτητα από τους ρόλους, τις λειτουργίες, τις εμπειρίες ή το υπόβαθρό μας. Η ύπαρξη ενός προσωπικού και επιχειρηματικού πλαισίου είναι ένας πολύ καλός τρόπος για όλους τους ηγέτες να παραμείνουν ανταγωνιστικοί.