ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΟ ΔΙΠΛΩΜΑ στη Διοίκηση Οικογενειακών Επιχειρήσεων

Οι οικογενειακές επιχειρήσεις αποτελούν την αρχαιότερη μορφή επιχειρηματικής οργάνωσης στην ανθρώπινη ιστορία. Παράλληλα, συνιστούν τη συντριπτική πλειοψηφία των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, στην Ευρώπη και παγκοσμίως. Τα ποσοτικά δεδομένα το επιβεβαιώνουν: αντιπροσωπεύουν πάνω από το 60% του συνόλου των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων και απασχολούν μεταξύ 40% και 50% του συνολικού εργατικού δυναμικού, ενώ στην Ελλάδα αντιστοιχούν στο 80% των επιχειρήσεων και στο 44,3% των εισηγμένων εταιρειών.

Με βάση τα παραπάνω, είναι ασφαλές να υποστηρίξουμε ότι οι οικογενειακές επιχειρήσεις αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας: παράγουν οικονομικό και κοινωνικό πλούτο, δημιουργούν και διατηρούν θέσεις εργασίας και προάγουν την καινοτομία. Ωστόσο, οι (ειδικές) προκλήσεις που καλούνται να διαχειριστούν — τόσο εσωτερικές όσο και εξωτερικές — είναι πολυάριθμες και σύνθετες. Έτσι, παρά την πολυδιάστατη συμβολή τους, ορισμένα χαρακτηριστικά (έντονη εσωστρέφεια, χαμηλή παραγωγικότητα, ασαφείς διαδικασίες διαδοχής) καθιστούν αβέβαιη τη μακροχρόνια επιβίωσή τους.

Επιπλέον, πολυάριθμες μελέτες έχουν δείξει ότι υπάρχουν διαφορές μεταξύ οικογενειακών και μη οικογενειακών επιχειρήσεων. Σε αντίθεση με άλλες μορφές επιχειρήσεων, οι αποφάσεις στις οικογενειακές επιχειρήσεις μπορεί να βασίζονται σε μη οικονομικούς στόχους και να επηρεάζονται από τα οικογενειακά πρότυπα, την κουλτούρα και τις πεποιθήσεις.

Το πρόγραμμα Family Business Management του Athens International College παρέχει τις απαραίτητες γνώσεις για την αποτελεσματική διοίκηση μιας οικογενειακής επιχείρησης με στόχο τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη. Το πρόγραμμα καλύπτει τέσσερις βασικούς πυλώνες: (α) Επιχειρηματικότητα, (β) Καινοτομία, (γ) Ηγεσία και (δ) Ψηφιακός Μετασχηματισμός, με ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη επιχειρηματικού σχεδίου.

Το πρόγραμμα απευθύνεται σε ιδρυτές, ιδιοκτήτες και διαδόχους οικογενειακών επιχειρήσεων, καθώς και σε επίδοξους επιχειρηματίες που επιθυμούν να αναπτύξουν τις απαραίτητες γνώσεις και δεξιότητες διοίκησης στην επιχειρηματικότητα. Στόχος του είναι, επίσης, να βοηθήσει τους συμμετέχοντες να συστηματοποιήσουν και να εκσυγχρονίσουν τις γνώσεις τους, ώστε να ενισχύσουν τις προοπτικές της επιχείρησής τους.

Σκοπός του προγράμματος είναι να προσφέρει σε όποιον έχει τη φιλοδοξία να γίνει επιχειρηματίας — είτε ξεκινώντας μια οικογενειακή επιχείρηση είτε συνεχίζοντας μια υφιστάμενη — τις θεμελιώδεις γνώσεις για την ίδρυση, λειτουργία, διοίκηση και ανάπτυξη μιας επιχείρησης.

Μέσα από το πρόγραμμα Family Business Management του Athens International College, οι συμμετέχοντες θα αποκομίσουν πολλαπλά οφέλη και θα είναι σε θέση να:

  • Αποκτήσουν τις γνώσεις και δεξιότητες που προσφέρει ένα παραδοσιακό πρόγραμμα διοίκησης και επιχειρηματικότητας.

  • Κατανοούν, αναλύουν και επιλύουν σύνθετες καθημερινές καταστάσεις που προκύπτουν στις οικογενειακές επιχειρήσεις.

  • Βελτιώσουν την ικανότητα λήψης αποφάσεων σε ένα σύνθετο επιχειρηματικό περιβάλλον, κατανοώντας καλύτερα τη σύνδεση μεταξύ επιχειρηματικών δεδομένων και διοικητικών πρακτικών.

  • Ενισχύσουν τις γνώσεις και την απόδοσή τους, διευρύνοντας τις προοπτικές τους, κάτι που θα είναι χρήσιμο για τη δημιουργία νέων ιδεών στους τομείς ευθύνης τους.

  • Έχουν πρόσβαση σε βέλτιστες πρακτικές, στρατηγικές και σύγχρονες προσεγγίσεις πέρα από τον δικό τους κλάδο.

  • Εκπαιδευτούν σε αποτελεσματικά εργαλεία και διαδικασίες διοίκησης με άμεση δυνατότητα εφαρμογής στον χώρο εργασίας τους.

  • Βρουν απαντήσεις σε πολυάριθμα ερωτήματα και προκλήσεις που αναδύονται στο πλαίσιο μιας οικογενειακής επιχείρησης.

Οι οικογενειακές επιχειρήσεις αντιμετωπίζουν προκλήσεις παρόμοιες με άλλες εταιρείες, αλλά ταυτόχρονα καλούνται να διαχειριστούν και μοναδικές πολυπλοκότητες. Μάθετε πώς να αξιοποιείτε τα πλεονεκτήματα μιας οικογενειακής επιχείρησης και να μετριάζετε τις πιθανές αδυναμίες, κατανοώντας μεθόδους και εργαλεία που θα σας βοηθήσουν να θέσετε τα θεμέλια για μακροπρόθεσμη επιτυχία.

Το πρόγραμμα εισάγει τους συμμετέχοντες στην έννοια της επιχείρησης και στον τρόπο με τον οποίο οι εταιρείες οργανώνονται, λειτουργούν και διοικούνται σήμερα. Πέρα από την περιγραφή και κατανόηση των βασικών λειτουργιών μιας επιχείρησης, παρέχει γνώσεις που σχετίζονται με την αποτελεσματική επιχειρηματική διοίκηση, με ιδιαίτερη έμφαση στις διοικητικές λειτουργίες του σχεδιασμού, της οργάνωσης, της διεύθυνσης, του ελέγχου και της λήψης αποφάσεων.

Τα θέματα που καλύπτονται (Έννοια της Επιχείρησης, Οργανωτικές Θεωρίες, Επιχειρηματικές Λειτουργίες, Διοικητικές Λειτουργίες, Διοικητικοί Ρόλοι, Λήψη Αποφάσεων) θα εξεταστούν τόσο σε γενικό επίπεδο όσο και ειδικά μέσα από το πρίσμα των οικογενειακών επιχειρήσεων.

Το πρόγραμμα παρέχει γνώσεις σε θέματα χρηματοοικονομικά, λογιστικά και φορολογικά, δίνοντας τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να εμβαθύνουν στην κατανόηση των βασικών οικονομικών καταστάσεων των σύγχρονων επιχειρήσεων.

Τα θέματα που καλύπτονται περιλαμβάνουν: Παρουσίαση και Ανάλυση Οικονομικών Καταστάσεων, Χρηματοοικονομική Λογιστική, Διοικητική Λογιστική, Κοστολόγηση, Χρηματοοικονομική Διοίκηση, Ανάλυση Επενδύσεων, Διαχείριση Χρηματοοικονομικών Κινδύνων, Σύνταξη Ετήσιων Οικονομικών Καταστάσεων, Λογιστικός Κύκλος και Εισαγωγή στα Ελληνικά Λογιστικά Πρότυπα.

Οι αλλαγές που φέρνουν οι νέες τεχνολογίες πληροφόρησης και επικοινωνίας καθιστούν αναγκαίο τον ψηφιακό μετασχηματισμό των επιχειρήσεων, ο οποίος αποτελεί κρίσιμο παράγοντα για την επιβίωσή τους. Το πρόγραμμα παρέχει στους συμμετέχοντες τη γνώση ώστε να κατανοήσουν τις δυνάμεις που ωθούν έναν οργανισμό προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό, τις επιπτώσεις που έχει αυτή η διαδικασία, καθώς και τις αλλαγές που απαιτούνται.

Τα θέματα που καλύπτονται περιλαμβάνουν: τη στρατηγική διάσταση, τη διαχείριση της εμπειρίας πελάτη ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, την ολοκληρωμένη διαχείριση καναλιών, τις νέες τεχνολογίες, την αξιοποίηση δεδομένων και τη λήψη αποφάσεων (τεχνητή νοημοσύνη, μηχανική μάθηση, υπολογιστικό νέφος, blockchain και Διαδίκτυο των Πραγμάτων), την αξιοποίηση διαφόρων πηγών δεδομένων και αναλυτικών εργαλείων για τη δημιουργία συστημάτων επιχειρηματικής ευφυΐας, καθώς και την κατανόηση του ρόλου της οργανωσιακής κουλτούρας στον ψηφιακό μετασχηματισμό.

Η αποτελεσματική ηγεσία αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την επιτυχία κάθε επιχειρηματικού οργανισμού. Ειδικότερα για τις οικογενειακές επιχειρήσεις, η ηγεσία συνδέεται άμεσα με τη δέσμευση των εργαζομένων, την αποδοτικότητα των διαδικασιών και, τελικά, τη μακροχρόνια βιωσιμότητα της επιχείρησης. Η αυθεντικότητα, η ταπεινότητα και η υιοθέτηση του μοντέλου της υπηρετικής ηγεσίας εξασφαλίζουν ικανοποιημένους πελάτες, χαρούμενους εργαζομένους και υψηλή κερδοφορία.

Σκοπός του προγράμματος είναι να εισαγάγει τους συμμετέχοντες στο Marketing και τις Πωλήσεις (Εμπορική Διοίκηση) και να τους εκπαιδεύσει στις βασικές αρχές και εργαλεία τους.

Τα θέματα που καλύπτονται περιλαμβάνουν: θεμελιώδεις έννοιες εμπορικής διοίκησης, ανάλυση περιβάλλοντος, βασικές αρχές συμπεριφοράς καταναλωτή και πελάτη, τμηματοποίηση αγοράς και τοποθέτηση προϊόντος, έρευνα, μίγμα marketing, αποτελεσματική διαχείριση πωλήσεων, οργάνωση και έλεγχο.

Μια θεωρία με την ονομασία «κοινωνικο-συναισθηματικός πλούτος» (socio-emotional wealth) έχει αναπτυχθεί για να εξηγήσει τον ρόλο των μη χρηματοοικονομικών παραγόντων που επηρεάζουν τη λειτουργία των οικογενειακών επιχειρήσεων και, κατ’ επέκταση, τις μεθόδους χρηματοδότησης που αυτές επιλέγουν.

Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, οι συμμετέχοντες θα αποκτήσουν γνώση σχετικά με τις διαθέσιμες εναλλακτικές, όπως: επενδύσεις από φίλους και οικογένεια, επανεπενδύσεις από υφιστάμενους μετόχους, εσωτερικό leasing, εσωτερικός δανεισμός, τραπεζικά δάνεια, δάνεια από φίλους και οικογένεια, άλλα δάνεια, angel investors, εξωτερικές εταιρείες venture capital, εξωτερικοί στρατηγικοί εταίροι και δημόσιες προσφορές μετοχών (IPO).

Στο πλαίσιο αυτού του εργαστηρίου, οι συμμετέχοντες θα αποκτήσουν τις απαραίτητες γνώσεις για να αναπτύξουν ένα ολοκληρωμένο επιχειρηματικό σχέδιο, τόσο για την παρακολούθηση της προόδου της επιχείρησής τους όσο και για την υποβολή αιτήματος χρηματοδότησης.

Με την ολοκλήρωσή του, θα είναι σε θέση να προετοιμάζουν προσεκτικά κάθε ενότητα του business plan με ολοκληρωμένο τρόπο και να περιγράφουν κατάλληλα: τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες, τις διαθέσιμες ευκαιρίες, τη στρατηγική marketing, τις λειτουργίες, τη στρατηγική ανάπτυξης, την οργάνωση, τους ανθρώπινους πόρους, τους πελάτες και το κοινό-στόχο, την τμηματοποίηση της αγοράς, το οικονομικό πλάνο και το σχέδιο δράσης.

Τελική παρουσίαση του επιχειρηματικού μοντέλου ενώπιον του Ακαδημαϊκού Συμβουλίου του Athens International College και των μελών ΔΕΠ, το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Οκτωβρίου 2022, και ακολουθεί η Τελετή Αποφοίτησης!

Σημείωση: Κάθε συμμετέχων μπορεί να χρησιμοποιήσει τη δική του οικογενειακή επιχείρηση ως αντικείμενο μελέτης ή να επιλέξει μια προσομοιωμένη επιχείρηση.

Το όραμα μιας οικογενειακής επιχείρησης εμπνέεται από τις αξίες και την κουλτούρα της και καθοδηγείται από την αποστολή της (σκοπό).

Το Business Model Canvas (BMC) είναι ένα στρατηγικό εργαλείο που μας επιτρέπει να ορίσουμε και να παρουσιάσουμε εύκολα μια επιχειρηματική ιδέα. Περιλαμβάνει: τμήματα πελατών, προτάσεις αξίας, κανάλια, σχέσεις με πελάτες, πηγές εσόδων, βασικές δραστηριότητες και συνεργασίες, καθώς και τη δομή κόστους.

Με την ανάπτυξη του brand equity, μπορούμε να αυξήσουμε το μερίδιο αγοράς, να επιτύχουμε υψηλότερη τιμολόγηση (price premium), να διευρύνουμε τη γκάμα προϊόντων (product line extensions) και να ενισχύσουμε τη συνολική φήμη της εταιρείας.

Το franchising αποτελεί μια εξαιρετική μέθοδο ανάπτυξης, ανοίγοντας νέες ευκαιρίες και αγορές, και έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα κερδοφόρο για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη. Ωστόσο, προϋποθέτει ένα εξαιρετικό προϊόν και ένα επιχειρηματικό μοντέλο που να επιτρέπει την αναπαραγωγή του σε διαφορετικές τοποθεσίες.

Έχει αποδειχθεί ότι η παροχή μιας εξαιρετικής εμπειρίας πελάτη αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την ανάπτυξη μιας επιχείρησης. Για να το επιτύχουμε αυτό, χρειάζεται να κατανοήσουμε πώς η Customer Experience (CX) ενισχύει την εταιρική αξία, να αποκτήσουμε τις δεξιότητες και τα εργαλεία για τη δημιουργία άριστων στρατηγικών, να μάθουμε τις μεθόδους μέτρησης και να μπορούμε να σχεδιάσουμε το “ταξίδι” και τη συνολική εμπειρία των πελατών μας.

Στο πλαίσιο αυτού του μαθήματος, οι συμμετέχοντες θα εισαχθούν σε κρίσιμα νομικά, λογιστικά και φορολογικά ζητήματα, όπως: ίδρυση εταιρείας, συμβάσεις, διοικητικά συμβούλια και γενικές συνελεύσεις, ζητήματα εργατικού δικαίου, έσοδα και έξοδα, μισθοδοσία, χρηματοδοτικές μισθώσεις, μορφές απασχόλησης, αποσβέσεις, ισοζύγιο δοκιμής και άλλα.

Start of the first cycle:
September 9, 2022

Duration:
82 hours

Class schedule:
Classes are held every other week on Friday afternoons and Saturday mornings.

Language:
Greek

Attendance:
The program is delivered using a Blended Learning approach, with both synchronous and asynchronous education via an online platform.

If you would like to learn more about this program and studying at Athens International College, please fill in your details and we will contact you promptly, or call us at +30 210 2114671.

    το Athens International College, αξιοποιούμε την εξειδίκευση και την πολυετή μας εμπειρία στον χώρο της Εκπαίδευσης για να προσφέρουμε μια ευρεία γκάμα εκπαιδευτικών προγραμμάτων, τα οποία προσαρμόζουμε στις ιδιαίτερες ανάγκες και την κουλτούρα κάθε οργανισμού. Στόχος μας είναι να εφοδιάσουμε τα στελέχη με υψηλού επιπέδου δεξιότητες, που θα τους επιτρέψουν να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του σύγχρονου επιχειρηματικού περιβάλλοντος. Τα προγράμματα προσφέρονται είτε δια ζώσης, στις εγκαταστάσεις της εταιρείας ή του AIC, είτε εξ αποστάσεως, μέσω ενός υπερσύγχρονου συστήματος eLearning.

    TOP