Προκύπτων εκ της λέξης αντιδράω-ω και εμφανώς εντός εισαγωγικών, το corpus του τίτλου θα μπορούσε εύκολα να παρασύρει τον αναγνώστη σε δαιδαλώδεις διαδρόμους σκέψης ως προς τη φύση και το περιεχόμενου του άρθρου που έστω κι αδρομερώς πρόκειται να διαβάσει. Στην πραγματικότητα, ο όρος “αντιδραστισμός” χρησιμοποιείται (σχεδόν καταχρηστικά) προκειμένου να περιγράψει ένα έντονο φαινόμενο των ελληνικών επιχειρήσεων: η άρνηση της προόδου, η οπισθοδρομικότητα.
Τεχνολογική Αδράνεια
Εμμένουμε σαφώς στο κομμάτι που αφορά αμιγώς την Τεχνολογία και τα επιτεύγματά της κυρίως διότι η ιδιότητα του αρθρογράφου δε θα επέτρεπε εις βάθος ανάλυση των υπόλλοιπων τομέων. Καθημερινά δημιουργούνται εφαρμογές και συστήματα που καθιστούν δυνατή την αυτοματοποίηση αρκετών εργασιών του προσωπικού μίας επιχείρησης. Ταυτόχρονα, εμφανίζονται νέες προκλήσεις που αντιμετωπίζονται μόνο με τη χρήση των νέων αυτών εργαλείων. Ωστόσο, για ακόμη μία φορά γινόμαστε μάρτυρες του ίδιου φαινομένου, επιχειρήσεις και εργαζόμενοι δυσκολεύονται να μεταβούν στη νέα εποχή και να αξιοποιήσουν στο έπακρον τα νέα δημιουργήματα της Πληροφορικής.
Η ευθύνη του ανθρώπινου δυναμικού
Δεν είναι παράλογο φυσικά το γεγονός πως οι εργαζόμενοι δυσκολεύονται με τις αλλαγές. Είναι εξαιρετικά άβολη η έξοδος από το comfort zone που τόσο σκληρά δούλεψαν για να χτίσουν στο πλαίσιο της εργασίας τους. Αν παρ’ όλα αυτά, ενστερνιστούν τις νέες τεχνολογίες και τις χρησιμοποιήσουν με τρόπο κατάλληλο, θα κατορθώσουν στην πραγματικότητα τόσο να απλοποιήσουν την εργασία τους όσο και να περατώσουν νέους στόχους που θα αναβαθμίσουν την αποτελεσματικότητα και αποδοτικότητά τους. Θα πρέπει να είναι ανοιχτοί σε νέες ιδέες και κυρίως να μη φοβούνται να δοκιμάσουν καινούριους τρόπους να αντιμετωπίζουν την εργασία τους ακόμη και εντελώς διαφορετικούς με ό,τι έχουν συνηθίσει έως τώρα.
Η ευθύνη του IT
Θα ήταν εντελώς εγωιστικό κι εμφανώς εκτός πραγματικότητας, αν λέγαμε πως η ευθύνη για αυτό το πρόβλημα βαρύνει μόνο τους εργαζομένους. Ίσως περισόττερο από εκείνους, ευθύνονται οι άνθρωποι που ασχολούνται με την ίδια την Πληοροφορική: το μερίδιο που τους αναλογεί χωρίζεται κυρίως σε δύο κομμάτια. Αφενώς, οι προγραμματιστές που δημιουργούν τα νέα εργαλεία αρκετές φορές αγνοούν πως αυτά θα καταλήξουν στα χέρια ανθρώπων που δεν κατέχουν την ίδια τεχνολογική επάρκεια με τους ίδιους. Ως αποτέλεσμα, δημιουργούνται εφαρμογές και πλατφόρμες που δεν είναι φιλικές προς όλους τους χρήστες. Κατ’ αυτόν τον τρόπο, αυξάνει αρκετά το χρονικό διάστημα της “εκμάθησης“, οπότε και οι χρήστες δυσκολεύονται να “θυσιάσουν” ώρες από την εργασία τους προκειμένου να συνηθίσουν τα εργαλεία αυτά. Αφεταίρου, οι άνθρωποι που εργάζονται σε τμήματα IT πολλές φορές αρνούνται να βοηθήσουν το προσωπικό με τις προόδους της Τεχνολογίας, να εξηγήσουν τα οφέλη αλλά και πιο συγκεκριμένα τη χρήση αυτής. Βασικά, θα πρέπει οι ενασχολούντες με το IT να εξηγήσουν και να αποδείξουν στο υπόλλοιπο προσωπικό πως η “θυσία” ενός τμήματος του χρόνου τους θα μπορούσε να τους αποφέρει πληθώρα πλεονεκτημάτων όπως η γρηγορότερη διεκπεραίωση των απλών κι επαναλαμβανόμενων tasks, η ορθότερη και αποτελεσματικότερη περάτωση των δυσκολότερων εργασιών και τέλος η γενικότερη αναβάθμιση της εργασίας τους.
Η ευθύνη της Διοίκησης
Αρκετές φορές παρατηρείται πως το πρόβλημα ξεκινά από τη ρίζα της επιχείρισης και το διοικητικό προσωπικό. Είτε το περιβάλλον δεν είναι το ιδανικό για νέες δοκιμές και για εκμάθηση νέων εργαλείων είτε θεωρείται πως η “σπατάλη” χρόνου και πόρων για κάτι τέτοιο δεν έχει το κατάλληλο return of investment. Η Διοίκηση ωφείλει να κατανοήσει πως αφορά επένδυση κι όχι σπατάλη η κατανάλωση πόρων με στόχο την τεχνολογική αναβάθμιση. Το ανθρώπινο δυναμικό, που βρίσκεται στο κέντρο της επιχείρισης θα πρέπει να έχει τους κατάλληλους τεχνολογικούς πόρους και να αισθάνεται άνετο να δοκιμάζει νέα εργαλεία στο πλάισιο της εργασίας τους.
Αντί επιλόγου
Στο Athens International College, πιστεύουμε πως η υϊοθέτηση των νέων Τεχνολογιών και η ενσωμάττωσή τους στο εργασιακό περιβάλλον είναι θεμελιώδης λίθος για τη συνολική πρόοδο μίας επιχείρησης. Σε αυτό το πλαίσιο ξεκινήσαμετην συνεργασία μας με την Fast Lane, τον μεγαλύτερο πάροχο υπηρεσιών τεχνολογικής εκπαίδευσης στον κόσμο και, στο πλαίσιο του νέου voucher εργαζομένων μέσω της Δ.ΥΠ.Α. προσφέρουμε το πρόγραμμα με τίτλο “Google Cloud Digital Leader” και κύριο στόχο να εκπαιδεύσει στελέχη και προσωπικό ως προς τα οφέλη και το γενικό τρόπο χρήσης του Google Cloud στο πλαίσιο αναβάθμισης της εταιρείας τους.
Κωνσταντίνος Σαλμάς
IT Systems Manager, AIC